Pravila hrono ishrane

Sigurno si više puta čula da tvoje drugarice, poznanice, pričaju o hrono ishrani? Verovatno pretpostavljaš da je to neka dijeta pomoću koje možeš izgubiti kilograme.

Hrono ishrana je mnogo više od dijete. To je način ishrane, način života. Ukoliko želiš da smršaš ili da održiš svoju vitku liniju a da se pritom ne gladuješ, na pravom si mestu.

Hrono ishrana je  napravila pravu revoluciju u ishrani ljudi širom sveta. Zato sam za danas odabrala da pojasnim šta je zapravo hrono ishrana.

Pravila hrono ishrane
Pravila hrono ishrane

Hrono ishranu je smislio još 1986. francuski lekar Alan Delabo. Cela ishrana bazira na našem unutrašnjem satu, radu pankreasa i lučenju insulina i kortizola, kao i na enzimima koji su potrebni za varenje hrane, a kojima više odgovara određeni deo dana.
Hrono ishrana se zasniva na praćenju našeg dnevnog ritma. To znači da jedemo određenu vrstu namirnica u određeno doba dana.

Hrono ishrana postaje sve popularnija i postaje, kao što rekoh, način života, poput vegetarijanstva i veganizma. Takođe, može mnogo pomoći ako želiš smanjiti težinu. Hrono ishrana nije dijeta, ona podrazumeva da promeniš svoj stav prema hrani s jedne strane, ali sa druge strane vrlo efikasno pomaže u smanjenju viška telesne težine.

Osnovna načela hrono ishrane

  • pazi šta jedeš
  • pazi u koje vreme jedeš
  • pažljivo kombinuj hranu

Hrono ishrana je zasnovana na tome da ono što jedeš nije najvažnije, ali je važno kada jedeš i kako kombinuješ hranu.

Kombinacija namirnica u hrono ishrani
Kombinacija namirnica u hrono ishrani
  1. Dan ne počinje kafom! Kafa se ne sme piti pre doručka. Ako imaš naviku da piješ kafu pre doručka, obavezno je zameni toplim čajem ili čašom tople vode sa limunom.
  2. Doručak je najvažniji obrok, i obavezno je doručkovati najkasniije 2 sata nakon ustajanja, pola sata nakon popijenog čaja ili tople limunade. Doručak mora biti najjači obrog jer nam obezbeđuje energiju za ceo dan. Kalorije od doručka se nigde ne talože, već se sve utroše u toku dana.
  3. Kafu je dozvoljeno piti  2 puta dnevno, jednu posle doručka, a drugu posle ručka. Zabranjeno je dodavanje mleka, šećera, kreme i bilo kakvih drugih zaslađivača i aditiva u kafu.
  4. Potrebno je imati razmak od 4-6 sati između obroka, što znači da ako doručak bude u 9 sati, ručak bi trebao biti u 14h i večera u 20 sati (minimum 2 sata pre sapavanja).
  5. Izmedju obroka (van restrikcije je dozvoljena užina popodne) ne smeš da jedeš apsolutno ništa. Ako unosiš hranu u organizam izmedju obroka izazivaš lučenje određenih hormona. Sve ovo utiče na akumulaciju masnog tkiva i masti.
  6. Šećer je zabranjen! Zabranjeni su svi oblici zaslađivača: beli, smeđi šećer, med, fruktoza itd. U restriktivnom periodu nije dozvoljeno unošenje bilo kakvog deserta (bezalkoholna pića i sokovi sa šećerom takođe su zabranjeni).
  7. U restriktivnom periodu voće je takođe zabranjeno jer sadrži šećer (fruktozu).
  8. Mleko i jogurt su zabranjeni jer sadrže mlečni šećer – laktozu.
  9. Mlečni proizvodi su dozvoljeni samo za doručak, tri puta nedeljno. Možeš  jesti: kefir, jogurt, pavlaku i nemasne mlade sireve. Stari i tvrdi sirevi nisu dozvoljeni. Takođe, zlatno pravilo je da nikada ne smeš kombinovati dve vrste mlečnih proizvoda u jednom obroku!
  10. Alkohol je zabranjen! Alkohol sadrži mnogo nepotrebnih i praznih kalorija. Povremeno je dozvoljena samo čaša crnog vina!
  11. Belo brašno se ne koristi! Dozvoljeno je kukuruzno brašno, heljda, zob, ječam i raž.
  12. Hleb i testenine iz dozvoljenog brašna mogu se jesti samo za doručak. Ručak i večera su bez pasta i bez hleba!
  13. Potrebno je piti 2 litra vode dnevno. Možeš piti limunadu bez šećera i biljne čajeve neograničeno. Mineralna voda je dozvoljena, ali dve čaše dnevno. Tečnost ne treba piti pola sata pre i pola sata nakon obroka!
  14. Obroci se mogu pripremiti na masti i maslacu. Suncokret i druga rafinisana ulja su zabranjena! Margarin je takođe zabranjen! Hladno ceđena ulja su dozvoljene, ali se ne smeju zagrevati i ne mogu se koristiti za kuvanje, koristite ih samo u salati.
  15. Mesni proizvodi su dozvoljeni samo za doručak. Najbolje je jesti one koji su sigurno napravljeni od mesa: domaće kobasice, slanina, pršut itd. Pažljivo sa ovim proizvodima, mnogi od njih sadrže dosta konzervansa i aditiva.
  16. Jaja su dozvoljena. Za doručak je dozvoljeno celo jaje, ali za drugi obrok koristiti samo belanac. Jaja se nikad ne mešaju sa mlečnim proizvodima!
  17. Meso je dozvoljeno i poželjno. Najbolje je konzumirati ga u kombinaciji sa svežom salatom. Ne mogu se kombinovati dve vrste mesa u jednom obroku.
  18. Skrobno povrće je zabranjeno! Izbegavaj: pasulj, krompir, grašak i pirinač. Dozvoljeno je i drugo povrće. Najbolje je jesti sveže povrće!
  19. Sirće se ne koristi kao začin! Umesto sirćeta, sezonsku salatu začini sveže stiskanim limunovim sokom.
  20. Vegeta i takve slične mešavine začina koje sadrže skriveni šećer su takođe zabranjene! Svi ostali začini su dozvoljeni.

Količina hrane po obroku nije ograničena, jedi dovoljno da se zasitiš do sledećeg obroka. Ne bi trebalo da preskačeš obroke, niti da ih drastično smanjuješ. Ne smeš osetiti glad između obroka jer te može navoditi na grickanje i slatkiše.

Hrono obrok
Hrono ishrana

Primer doručka:

  • 2 parčeta hleba od integralnog brašna premazani maslacem, 2 parčeta pečenice na svakom parčetu hleba i jedan krastavac
  • Kajgana sa pečenom paprikom i slaninom, hleb
  • Hleb, ajvar, šunka

Primer ručka: 

  • Meso sa žara i salata od paradajza, luka i krastavaca
  • Podvarak sa svinjskim vratom
  • Pečurke dinstane sa paprikom, zelena salata

Primer užine:

  • Voće
  • voćni jogurt
  • voćna salata
  • crna čokolada

Primer večere:

  • Kajgana od belanaca i zelena salata začinjena maslinovim uljem i limunovim sokom
  • Pečeni oslić sa belim lukom i blitvom
  • Pečena pastrmka sa salatom

Reference:

macedoniancuisine.com

fitwithoutstarving.com