• Zdravlje

Kako smanjiti želju za šećerom

Da li i ti pripadaš onima koji ne mogu da zamisle dan bez slatkiša? Svesna si da nisu zdravi, i da definitivno loše utiču na tvoju liniju, ali ipak ne možeš da mu odoliš? Na pravom si mestu  jer ću objasniti na koji način možeš smanjiti želju za šećerom.

Potreba za šećerom je veoma česta, naročito kod žena, i najčešće se teško kontroliše. Od malena smo „navučeni“ na šećer. Ako se nešto slavi, slatkiši se podrazumevaju, ako hoćeš da častiš opet su slatkiši obavezni, ako želiš da nagradiš ili uceniš dete da pojede svoj obrok obećaćeš mu čokoladu, zar ne ?

Sručnjaci upozoravaju da, sudeći po istraživanjima, unošenje šećera pogoduje mnogim bolestima modernog doba poput dijabetesa, bolesti srca i određenih vrsta karcinoma.

Zašto imamo potrebu za šećerom?

Plavi i rozi slatkisi u kutiji

Postoji mnogo razloga zbog kojih ne možemo odoleti slatkišima. „Slatko je prvi ukus koji ljudi vole od rođenja“, kaže Christine Gerbstadt, MD, RD, dijetetičarka i američka dietetička asocijacija (ADA). Ugljeni hidrati stimulišu oslobađanje dobrog hemoglobina serotonina u mozgu. Šećer je ugljeni hidrat, ali ugljeni hidrati dolaze i u drugim oblicima, kao što su cela zrna, voće i povrće. Ukus šećera takođe oslobađa endorfine koji nas smiruju i opuštaju.

Ako si ljubitelj slatkog, i onda znaš koliko iskušenje predstavlja tabla čokolade.

devojka sa čokoladom
Čokolada može da bude veliko iskušenje

Ukoliko razmišljaš ili je već pala odluka da prestaneš da unosiš šećer, a ne znaš kako, evo nekoliko predloga kako da suzbiješ želju za šećerom:

Ako osećaš glad, umesto šećera pojedi zdrav obrok

Važno je shvatiti da želja za šećerom nije isto što i glad. Kada smo gladni slatkišima je teže odoleti. U stvari, glad u kombinaciji za žudnjom za šećerom je veoma teško prevazići. Zato jedemo svoje obroke na vreme. Meso, riba i jaja su posebno pogodndni za sprečavanje gladi. Kada osećamo žudnju i glad u isto vreme, prisilimo se da pojedetemo zdravu hranu, a ne slatkiše.

Istuširaj se da suzbiješ želju za šećerom

Ljudi koji imaju potrebu za slatkišima su otkrili da vrući tuševi ili kupke pružaju olakšanje, i smanjuju želju za šećerom. Voda mora biti dovoljno vruća, na granici vrelog. Pusti vodu da ide preko leđa i ramena kako bi te zagrejala. Ostani tako najmanje 5-10 minuta. Do trenutka kada izadješ sa tuširanja, verovatno ćeš imati osećaj kao da si već dugo u sauni. U tom trenutku, tvoja želja za šećerom će najverovatnije nestati.

Idi u brzu šetnju kako bi nestala želja za šećerom

Još jedna stvar koja može da te odvrati od slatkiša jeste da izađeš napolje u brzu šetnju. Ako voliš da trčiš, trčanje će biti još bolje. Ovo ima dvostruku svrhu. Prvo, odvojićeš se od slatkiša, drugo, vežba će osloboditi endorfine, što može pomoći u isključivanju želje za šećerom. Ako ne možeš da izađeš napolje, uradite nekoliko vežbi u kućnim uslovima.

Druge stvari koje mogu pomoći u suzbijanju želje za šećerom

Prilično je sigurno da će prethodna tri koraka sključiti želju za šećerom. Ali, naravno, najbolja opcija  je sprečavanje ovih želja. Potrebno je da izbaciš svu nezdravu hranu iz kuće. Ako ih držiš u bliskom dometu, tražiš nevolje. Umesto toga, drži zdravu hranu na dohvat ruke.

Takođe, ako jedeš zdravo i vežbaš nekoliko puta nedeljno, velike su šanse da će se potreba za šećerom smanjiti i prorediti.

Evo još 11 korisnih saveta za zaustavljanje želje za šećerom:

  • Popij čašu vode. Neki ljudi kažu da dehidratacija može izazvati potrebu za šećerom.
  • Jedi voće. Konzumiranje voća može pomoći da zadovoljiš želju za šećerom. Banane, jabuke, pomorandže odlično pomažu u tome.
  • Izbegavaj veštačke zaslađivače. Ako osećaš da veštački zaslađivači izazivaju želju za šećerom, izbegni ih.
  • Jedi više proteina. Proteini su odlični za osećaj sitosti, a to može pomoći i sa potrebama za šećerom.
  • Razgovaraj sa prijateljem. Pozovi ili upoznajte nekoga ko razume kroz šta prolaziš, dobićeš i nekoliko reči ohrabrenja.
  • Lepo spavaj. Zdrav, osvežavajući san je važan za sveukupno zdravlje i može pomoći u sprečavanju potrebe za šećerom.
  • Izbegavaj stres. Kao i kod spavanja, izbegavanje stresa može pomoći da se spreči potrebe za šećerom.
  • Izbegavaj situacije koje te mogu podstaći na želju za slatkim. Pokušaj da izbegneš određene aktivnosti ili mesta koja podstiču na želju za slatkišima, kao na primer poslastičarnice.
  • Uzimaj vitamine. Ovo će pomoći u sprečavanju nedostataka u potrebnim vitaminima za organizam, pa samim tim i suzbiće želju za šećerom.
  • Napravi listu razloga zašto treba jesti zdravo i ne treba jesti šećer. Može biti od pomoći da sprovedeš listu razloga zbog kojih želiš da jedeš zdravo, jer je teško zapamtiti takve stvari kada dobiješ potrebu za šećerom.
  • Nemoj da gladuješ. Pokušaje da sprečiš da previše ogladniš između obroka.

Uživanje u šećeru će samo hraniti zavisnost. Ako uspeš da se odupreš, želje će postati slabije s vremenom i na kraju nestati.

Uživanje u slatkišima hrani zavisnost
Uživanje u slatkišima hrani zavisnost

Naučnici sa kolumbijskog Univerziteta otkrili su način kako da uklone želju za šećerom kod miševa, pa tvrde da bi se jednog dana ta ista tehnika mogla koristiti i kod ljudi.

Istraživanje se temelji na prethodnim istraživanjima u kojima su naučnici otkrili da kada jezik dođe u dodir s jednim od pet ukusa – slatkim, gorkim, slanim, kiselim ili ljutim, ćelije na jeziku šalju signale u određena područja mozga kako bi se prepoznao ukus.

Naučnici su se fokusirali na slatke i gorke ukuse kao i na amigdalu, deo mozga ključan za donošenje odluka o ukusima.

“Naši raniji radovi su otkrili jasan raspored između slatkih i gorkih područja u ukusnom korteksu”, rekao je dr Li Vang, predvodnik studije. Ova nova studija pokazala je kako se ta raspodela nastavlja sve do amigdale. Tim je sproveo nekoliko eksperimenata u kojima su slatke ili gorke veze s amigdalom veštački isključene. Kada su se isključile slatke veze, miševi su i dalje prepoznavali i razlikovati slatko od gorkog, ali nedostajale su im osnovne emocionalne reakcije, poput preferiranja šećera ili averzije prema gorkom.

“To je kao da zagrizemo svoju omiljenu čokoladu, ali pri tome ne doživimo nikakvo zadovoljstvo. Nakon par zalogaja, verovatno ćemo prestati da je jedemo, dok bi je inače celu smazali”, kaže dr Vang.

Dakle uživanje u šećeru bi trebalo da nestane.

Zaključak

  • Nemoj mešati glad i želju za šećerom, pojedi zdrav obrok
  • Tuširanje pomaže da zaboraviš na šećer
  • Brza šetnja suzbija potrebu za šećerom
  • Ako dobiješ želju za šećerom popij čašu vode, jedi voće, razgovaraj sa prijateljem
  • Napravi listu razloga zašto treba jesti zdravo i ne treba jesti šećer, izbegavaj situacije koje te mogu podstaći na želju za slatkim, jedi više proteina, uzimaj vitamine, lepo spavaj

Referenca:

healthline.com

Napiši komentar

Please enter your comment!
Please enter your name here

Budimo u kontaktu

Kako prirodnom medicinom doći do zdravlja, ishrana, recepti, fitnes. Saveti za negu lica, tela i kose. Modni trendovi, lifestyle, kozmetika. Vodič za muško ženske i porodične odnose. Putovanja, zabava, kultura, posao, blogovi, korisni saveti za svakodnevni život.

Najčitanije

Pročitaj još